Jumaat, 17 April 2009

PERISTIWA 17 APRIL

17 APRIL tahun 1895
Perjanjian Shimonoseki termeterai antara Jepun dengan Dinasti Qing mengakhiri peperangan Jiawu

17 April tahun 1915,
Untuk pertama kalinya di dunia, pasukan Jerman dalam Perang Dunia Pertama menggunakan gas pembunuh massal dalam peperangan melawan Inggris dan Perancis. Akibat pemakaian gas ini, sejumlah besar tentara Sekutu tewas dan perang inipun terkenal dengan sebutan Perang Gas. Setelah berakhirnya Perang dunia Pertama, dimulailah usaha-usaha untuk melarang pemakaian gas-gas kimia dalam peperangan. Akhirnya, ditandatanganilah perjanjian internasional yang berisi pelarangan produksi, perbanyakan, dan penggunaan senjata kimia dalam perang. Namun perjanjian ini tidak dihiraukan oleh nagara-negara besar, seperti AS yang tetap menggunakan gas kimia dalam perang Vietnam dan rezim Saddam dengan dukungan negara-negara Barat yang menggunakan senjata kimia dalam invasinya ke Iran.

17 April tahun 1941 -Perang dunia II Yugoslavia menyerah kalah kepada Jerman.

17 April tahun 1946 -Syria meraih kemerdekaannya. Syria di masa lalu, bersama beberapa wilayah di sekelilingnya, disebut dengan nama Syam dan berada di bawah kekuasaan Yunani, Mesir, dan Romawi. Sejak abad ke-7, Islam masuk Syam dan wilayah ini kemudian menjadi pusat pemerintahan Dinasti Umawiyah. Sejak abad ke-16, Syria dikuasai oleh Imperium Ottoman. Setelah Perang Dunia Pertama dan keruntuhan Imperium Ottoman, Syria dijadikan daerah koloni Perancis. Sejak tahun 1941, pada era Perang Dunia Kedua, Syria jatuh di bawah pendudukan Perancis dan Inggris. Perjuangan kemerdekaan Syria mencapai hasilnya ketika pada tahun 1946, seluruh pasukan asing ditarik keluar dari wilayah Syria.

17 April tahun 1953 -Kamboja meraih kemerdekaannya dari Perancis. Kekuatan asing mulai masuk ke Kamboja sejak abad ke-15, yaitu sejak runtuhnya kekaisaran Khmer yang telah berkuasa selama 11 abad. Pada pertengahan abad ke-19, pemerintah Kamboja saat itu meminta bantuan kepada Perancis untuk membebaskan Kamboja dari serangan negara-negara jiran. Perancis memanfaatkan kesempatan ini dengan menjadikan Kamboja sebagai kawasan perlindungan dan terus berkuasa di sana hingga tahun 1953.

17 April tahun 1970 -Kapal angkasa Apollo 13 selamat mendarat ke bumi setelah mengalami kerosakan

17 April tahun 1973 -Federal Express membuat penghantaran pertama ke 25 bandar di US

17 April tahun 1987 -Muhammad Amin Syaikh Al Islam Mukri, seorang penyair dan penulis etnik Kurdi, meninggal dunia. Dia dilahirkan pada tahun 1922 di sebuah desa di bagian barat Iran. Pada tahun 1943, Syaikh Al Islam Mukri bergabung dalam dewan penulis akhbar Nishmatan yang secara rahasia beraktiviti melawan rezim Shah Pahlevi dengan cara membongkar berbagai penyelewengan yang dilakukan oleh rezim itu. Karya-karya Syaikh Al Islam Mukri di antaranya kumpulan syair berjudul Surat Perpisahan dan prosa berjudul Semua Lembah Kosong.

17 April tahun 1990 -letupan gas mengorbankan 80 orang penumpang keretapi di Kumrahar India,

17 April tahun 2004 -giliran pemimpin Hamas, Dr Abdul Aziz Rantisi pula menemui syahid, apabila beliau dibedil oleh serangan helikopter yang menyebabkan beliau mati syahid, kepimpinan Hamas diterajui oleh Khaled Masy'al yang berada dalam buangan di Damsyiq, Syria hingga ke hari ini.

17 April tahun 2005 -9 warga Australia ditangkap di Bali kerana menyeludup heroin seberat 10.9 kg

17 April hari ini...
bacalah suratkhabar esok.......

3 ulasan:

Carol-fcp berkata...

wakaka sis....esok brita carol terjun bangunan xmati2..
kih3

s@yangh@sni berkata...

selisih!! ko nie tau...
esok britenyer...
ko jalan2 terserempak
ngan bakal bf..
baru ler best...

stROZze berkata...

re: terima kasih.. ni tgh standby tunggu baby nak keluar.. tak pergi mana2 dah, no outstation.. :)