Ahad, 14 November 2010

MAKAN YANG BAIK2 UNTUK HIDUP BAIK-BAIK..

Seharian di tempat parking MASLEE..
Sampai jer kat rumah, Walid terus terlelap..
dah penat sangat ler tu..
hari nie aku saja ambil kesempatan buat pemeriksaan kesihatan..
anjuran pelajar perubatan UKM..
bermula dengan pemeriksaan tekanan darah kemudian check gula..
dah tu check kolestrol dalam badan..
timbang, ukur. sukat segala..
akhir sekali check gigi..
hanya booth pemeriksaan mata dan fisioterapi jer..
aku tak sempat nak gi..

dah siap bagai terus call mr hubby,
"dear, paras gula saya sgt rendah"
hihi, cam tak percaya jer..
orang gemuk cam aku pun boleh kurang gula ker???

so, bakal doktor tu nasihatkan aku,
agar ubah sikit pemakanan seharian..
seperti ambil beras perang atau basmathi..
elakkan roti putih dan daging serta paha dan kepak ayam..
kalau boleh amalkan diet tinggi protein..
sayuran, buah, air putih kena lebih..
satu lagi, kena rajin bersenam..
tang senam tu mmg M aku tersangat ler besar..
tu pasal lambat turun berat badannyer..
apapun makan untuk hidup..
bukan hidup untuk makan..

aku,
tekanan darah, ok
denyutan jantung, ok
kolestrol, ok
indeks tubuh, ok
peratus lemak badan, ok
berat badan, ko!!
hah,
gigi nak kena buang satu..
rosak dh geraham bongsunyer..



Tiada ulasan: